Webshopejere tjener tusindvis af kroner på retargeting

Så er det tid til mit første rigtige indlæg her på bloggen. Som du måske allerede ved, er jeg en stor fan af retargeting, som jeg finder det rigtig interessant at arbejde med. Denne form for markedsføring er nemlig oftest rigtig billig = høj ROI (return on investment). Jeg vil gerne dele nogle af mine guldkorn med dig, så du forhåbentlig er blevet lidt klogere på retargeting, når du har læst resten af dette blogindlæg. Hvis du har viden eller spørgsmål at tilføje, er du selvfølgelig mere end velkommen til at skrive i kommentarfeltet i bunden.

love-remarketing

Sådan fungerer retargeting

Hvis du ikke er helt med på, hvad retargeting er, så er det i hvert fald et godt tidspunkt at lære det på, så du kan bruge det i din webshop om 10 minutter! 🙂

Retargeting er en form for markedsføring, som viser annoncer på Facebook til personer, som har besøgt en bestemt side eller et bestemt produkt på din webshop eller hjemmeside. Hvis vi antager, at du har en webshop med salg af el-cykler, kan du målrette din retargeting mod alle de personer, der har været forbi din side.

Herefter vil alle dine besøgende begynde at se annoncer for din webshop på Facebook. Retargeting er en god forretning for de fleste webshops, netop fordi målgruppen allerede har vist interesse for produkt/ydelse, når de ser annoncen på Facebook.

 

Et par eksempler på brug af retargeting for webshops 

Shopping Cart Abandon – Den lavest hængende frugt

Hvis du bruger Google Analytics til at spore, hvor mange der lægger noget i deres kurv, og hvor mange der køber varerne, vil du helt sikkert blive forskrækket over forskellen. Over 70 % af alle, der tilføjer noget til deres kurv, gennemfører ikke deres køb. Det kan der være flere grunde til, men kunne det ikke være fedt at hæve antallet af konverteringer og sænke din cart abandon (det, at folk ikke gennemfører købet) betydeligt?

Hvis du sætter retargeting op på din kurv, vil du kunne vise annoncer til alle dem, der har lagt et produkt i kurven og forladt shoppen. Herefter kan du sende en masse annoncer direkte i hovedet på folk, der har besøgt din webshop, som har udtrykt interesse for et af dine produkter og tilmed lagt det i kurven! Et mere målrettet publikum kan man simpelthen ikke finde. Det er bogstaveligt talt personer, der kun skal ”skubbes” den sidste millimeter ud over kanten for at købe dit produkt. Denne form for retargeting er et must for alle webshops, da konverteringsraten oftest er ufattelig høj.

Bonustip:

Kunne det ikke være fedt at vise lige nøjagtigt det produkt, som din potentielle kunde har lagt i kurven, i annoncerne? Det kan faktisk sagtens lade sig gøre, hvis du også tilføjer produktets URL i din målretning (mere om det i et senere indlæg). Men pas på! Husk også, at denne aggressive form for annoncering kun virker over for den rette målgruppe. Mange kan føle sig skræmte og forfulgte på nettet ved så aggressiv en markedsføring, og det kan føre til en lav konverteringsrate.

Få likes på din Facebook-side

Hvis du har en Facebook-side tilknyttet din webshop, hvorfor så ikke udnytte den til at skabe flere salg? Lav annoncer specifikt målrettet mod personer, der allerede har en tilknytning til din Facebook-side. Her vil du med garanti også opleve en rigtig fin konverteringsrate.

Bonustip:

Hvorfor ikke sætte en retargeting-annonce op målrettet mod alle dine konverterede kunder, med det formål at få dem til at synes godt om din Facebook-side? Personer, der allerede har givet deres oplysninger og købt et produkt på din webshop, vil oftest gerne like Facebook-siden for den pågældende webshop for at følge med i kommende tilbud.

Skab mersalg med retargeting

Hvis du sælger et produkt, som dine kunder løber tør for eller får brug for igen, er der også nogle rigtig spændende muligheder med retargeting. Hvis du sælger hårvoks og ved, at det cirka tager 60 dage for den gennemsnitlige kunde at tømme bøtten, kan du med retargeting begynde at vise reklamer til dine kunder efter 55 dage og håbe på, at kunden er ved at være klar til at købe noget mere voks.

Det her er 3 af de mest populære muligheder med retargeting på Facebook for en webshop. Mulighederne er dog enorme, og det er egentlig kun din kreativitet, der sætter grænserne for, hvordan du vil udforme annoncerne.

Hvis du ikke allerede nu er ved at drukne i dit savl, så har du ikke forstået den fordel ved retargeting, som mange webshops kan opnå. Retargeting er nemmere end andre former for markedsføring, for når systemet først er sat op, splittestet og optimeret, kan det mere eller mindre passe sig selv, uden at man behøver at være over det konstant med nye budgetter eller ændringer.

Du snyder dig selv, hvis du ikke bruger retargeting

Retargeting kan bruges af alle webshops, som allerede er i gang og har trafik. Jo mere trafik, og jo flere kunder webshoppen har, jo større er potentialet, og jo større er den ekstra indkomst, du vil få.

Jeg har lavet 4 bullets, som jeg synes opsummerer fordelene ved retargeting for webshops.

  • Højere konverteringsrate
  • Høj ROI
  • Billig markedsføring
  • Nem markedsføring, der kan sættes på autopilot.

Få hjælp til retargeting nu

Hvis du overvejer at gå i gang med retargeting, men er usikker på det ene eller det andet, er du mere end velkommen til at sende mig en mail på hej@gustavgade.dk, hvor jeg hellere end gerne vil hjælpe dig i gang.

Fik du noget ud af at læse dette blogindlæg? Jeg vil utrolig gerne høre dine kommentarer og tanker om retargeting. 

[post_comments]

Hej! Velkommen til bloggen. Mit navn er Gustav og her skriver jeg om en af mine interesser - Online Marketing.

4 comments On Webshopejere tjener tusindvis af kroner på retargeting

  • Hey Gustav!
    Fint indlæg, jeg vil helt klart tage remarketing med til næste møde.
    I øvirgt, er det en interessant pointe omkring dit bonustip.

    Vh.

    • Hej Thor,

      Jeg er rigtig glad for at du kunne bruge mit indlæg til noget. Der er mere hvor det kommer fra! 🙂

      mvh Gustav

  • Hej – jeg har lige været udsat for re-targeting, og det virkede ikke på mig.

    Jeg købte et ur på nettet. Og derefter fulgte et tons af reklamer for andre ure. Jeg taler ikke venligt om ur-firmaet, kan jeg afsløre.

    Jeg tænker, at når jeg lige har købt et ur, har jeg næppe brug for et mere.

    Jeg tænker også, at hvis jeg lige har købt en el-cykel, har jeg næppe brug for en mere…men jeg kan have brug for andet cykelgrej: Cykeltasker, cykelhjelm, fartmåler eller hvad der nu måtte være af muligheder.

    Jeg kan forstå, at mange kunder ikke trykker på købe-knappen, når de har lagt en vare i kurven, og det giver god mening at retargeting dem….men pas også på med at irritere kunderne. Jeg køber ikke det næste ur hos det firma, der sendte annoncer efter mig på nettet.

    Blot et input fra kundesiden…der godt kan se, at det giver mening med retargeting, når der er så høj ROI, men som vil opfordre til Retargeting med Omtanke (-:

    Vh
    Christian

    • Hej Christian,

      Mange tak for din kommentar. Det er nogle super gode pointer du kommer med. For at have en god retargeting kampagne, skal man sætte sig i kundes sted og træffe beslutningerne derfra.

      Det lyder som om at det firma du har købt dit ur hos ikke helt har styr på deres kampagner. Når du siger at du bliver bombet med annoncer efter dit køb så er det skadeligt for firmaet af to grunde:

      1. Som du selv kommer ind på virker det irriterende, da du lige har købt et produkt og højst sandsynligt ikke skal have et nyt lige med det samme. Du tilføjer endda selv at du ikke vil købe dit næste ur der. Så det er altså direkte skadeligt for firmaet.

      2. Firmaet bruger penge på at annoncere til en masse personer som højst sandsynligt ikke vil konvertere.

      Jeg plejer altid selv at ekskludere konverterede personer fra målgrupperne, så denne form for negativ annoncering ikke sker. Det skal dog også lige siges at man kan annoncere til konverterede kunder på en masse gode og positive måder, uden at det skal virke irriterende. 🙂

      mvh Gustav

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer

Sliding Sidebar