Jeg har arbejdet tæt sammen med webshoppen Milledille.dk, som sælger baby- og børnetøj på nettet. Konkurrencen indenfor tøj til de små er rigtigt stor, derfor må webshops i denne niche optimere konstant på brugeroplevelsen for at få kunderne til at konvertere i shoppen. En af de ting, som jeg har arbejdet med for Milledille, er at sætte en retargeting-kampagne op for dem på Facebook.
Hvis ikke du ved, hvad retargeting er, kan du blive klogere på det ved at læse et af mine tidligere indlæg.
I dette indlæg vil jeg vise dig, hvordan jeg opsatte deres retargeting-kampagne, og hvilke resultater vi fik.
Kampagnens opbygning:
Vi byggede kampagnen op med 3 målgrupper, som vi ville målrette retargeting- annoncer mod. De følgende grupper er personer, der har tilføjet et produkt til deres kurv uden at konvertere, og to andre målgrupper, der har besøgt sitet uden at konvertere.
Personer, der lægger et produkt i kurven uden at konvertere
– aka shopping cart abandon.
Som nævnt i mit tidligere indlæg er det den lavest hængende frugt for webshops at få de personer til at konvertere, som allerede har lagt varen i kurven.
Annoncesættet målrettes mod den gruppe besøgende, som virkelig bare skal have det sidste push for at købe produktet.
Alle besøgende er jo ikke ens, derfor er der også hundredvis af forklaringer på, at kunderne ikke konverterer i første omgang. Der er lavet et studie, som viser de 4 overordnede årsager til shopping cart abandon:
44 % synes, at fragtpriserne er for høje
41 % er ikke klar til at købe produktet
27 % vil sammenligne med andre produkter
24 % vil gemme produktet for et senere køb
(Kilde)
Det er desværre ikke muligt at segmentere alle besøgende med et produkt i kurven i de 4 overordnede kategorier, derfor må annoncesættes målrettes mod hele gruppen af personer der har lagt et produkt i deres kurv.
Vi vil især gerne have fat i gruppen, der ikke er klar til at købe, og gruppen, der gerne vil gemme produktet til et senere køb.
Forud for opsættelsen af kampagnen har jeg selvfølgelig oprettet en masse målgrupper, så der kan blive samlet data op. Når annoncesættes skal sættes op, skal det nogenlunde se ud som billedet nedenunder:
Husk altid at udelukke de personer, der allerede har konverteret – så sparer du penge og undgår at ødelægge dit brand med irriterende annoncer til personer, der allerede har konverteret på din side.
Facebook giver også mulighed for at indsnævre målgruppen endnu mere. Du kan vælge kun at målrette dine annoncer mod personer med en bestemt alder, civilstand, bopælsstatus osv. Mit råd til dig er, at du skal målrette dine annoncer til hele gruppen, da alle har vist så stor interesse for produktet, at du kan gå glip af salg, hvis du undlader at vise annoncer for hele gruppen.
Til gengæld kan du bruge muligheden for at indsnævre målgruppen yderligere til splittesting af dine kørende kampagner.
Jeg begyndte med at lave en masse forskellige annoncer for at se, hvilke annoncer der klarede sig godt, og hvilke der klarede sig mindre godt. I tilfældet med Milledille var det en meget informativ annonce, der vandt splittestingen ved at opnå den klart højeste konverteringsrate. Min hypotese er, at det er en god ting at minde kunderne om alle de positive og tryghedsskabende ting ved at handle hos Milledille. I dette tilfælde bliver den hurtige levering, returretten, prismatch, osv. nævnt for at overbevise målgruppen om, at det er her, pengene skal lægges. Den CTA-knap, der performerede bedst, var Køb nu-knappen, hvilket logisk set også giver rigtig god mening.
Down to the facts:
Denne annonce performer utroligt godt. Disse tal er for de første 8 dage af kampagnen, som jeg har fået lov til at vise jer.
Antal klik direkte til Milledille: 4
Samlet forbrug: 33,61 kr.
Rækkevidde: 422
Gennemsnitlig pris pr. klik: 8,40 kr.
Antal konverteringer: 10 – Say whaaaaaaaaat?!?!?
Pris pr. konvertering: 3,36 kr.
Tid til en forklaring?
En af de rigtig fede ting ved Facebook Retargeting er, at Facebook regner en konvertering for en konvertering på to måder:
- Lise er på Facebook, hvor hun ser reklamen for Milledille, hvor hun har lagt nogle produkter i hendes kurv. Hun trykker på annoncen, lander på websitet og konverterer.
- Lise er på Facebook, hvor hun ser reklamen for Milledille, hvor hun har lagt nogle produkter i sin kurv. Hun trykker IKKE på annoncen, men konverterer på anden vis indenfor 30 dage.
Ud fra mit synspunkt er det virkelig fedt at få kunder i butikken uden overhovedet at betale for dem.
Med Facebooks opgørelsesmetode betyder det, at Milledille på de 8 første dage fik 10 konverteringer med et forbrug på 33,61 kr. Jeg har desværre ikke deres ROI for denne annonce, men jeg tør ikke engang gætte på, hvor høj den må være, når den gennemsnitlige konvertering kun har kostet dem 3,36 kr.
Hvis man beregner konverteringsraten på lige netop denne annonce, ligger den på 250 %, hvilket må siges at være godt.
Alle besøgende – Læs mere og Køb nu
Jeg lavede også et annoncesæt målrettet mod den gruppe, der har været inde på www.milledille.dk uden at konvertere eller lægge noget i kurven. Denne gruppe mennesker har altså vist interesse for webshoppen og kategorien baby- og børnetøj, men uden at tage det endelige skridt.
I dette tilfælde kopierede jeg alle annoncerne fra Lagt i kurven-segmentet og kørte det direkte med en splittest på CTA-knappen. I annoncerne for denne målgruppe vandt Læs mere-knappen over Køb nu-knappen.
Reminder til mig selv og alle andre: Husk nu at sætte dig i kundens sted. Hvis en person ikke har vist større interesse end blot at besøge siden, vil en Læs mere-knap være meget mere tiltrækkende end en Køb nu-knap.
Disse annoncer performer dog alligevel ikke helt lige så godt som annoncerne til de personer, der har lagt noget i kurven – logisk nok. Ud af 11 klik var der 1 konvertering.
Samlede resultater
For at samle op på resultaterne efter de første 8 dage af denne kampagne har den altså givet 15 klik til websitet, 11 konverteringer og et samlet forbrug på lige under 55 kr.
Med en konverteringsrate på 73 % er der jo ingenting at klage over. Men kan en kampagne som denne optimeres? – Ja, selvfølgelig kan den det! I et af mine næste indlæg vil jeg forklare, hvordan jeg optimerer mine kampagner, så de kommer så tæt som muligt på en konverteringsrate på 100%.
Konklusion
Retargeting er som sagt det nye og hotte for webshops, selvom der egentlig ikke er noget specielt nyt i retargeting. Det er bare først nu, webshopejere får øjnene op for denne næsten magiske form for markedsføring, som i mange tilfælde er helt gratis, da den ROI, man oftest får, ligger skyhøjt.
Nok fra mig for denne gang.
Over and out,
Gustav
PS: Du er som sagt altid mere end velkommen til at smide en kommentar lige her nedenunder. Jeg elsker, når folk deler deres mening, tanker eller bare deres holdning til indlægget med mig og alle andre.
6 comments On Sådan lavede jeg en retargeting kampagne der konverterede med 73%!
Fedt, Gustav!
Min weekend er droppet, jeg skal arbejde nu! 🙂
Hej Steffen,
Jeg bliver virkelig glad for at høre at du får noget ud af det. Skriv hvis der er noget jeg kan hjælpe med 🙂
mvh Gustav
Hej Gustav
Fed blog du har – Og virkelig nogen gode og konkrete råd du kommer med!
Håber på at høre mere omkring Retargeting og evt. anden form for markedsføring snart! – Din blog er gemt under favoritter 🙂
Keep it up!
Hey Casper!
Mange tak for din kommentar. Det er super fedt at gå et skulderklap med på vejen. Jeg er glad for at du kan lide hvad du læser.
– Mere er på vej 🙂
mvh Gustav
Hej Gustav,
Super fed blog, …og stærkt gået!
Hvordan ville du sætte den op på mit site http://www.mempolering.dk skal jeg have min udvikler med ind over eller kan det gøres let?
Bedste hilsner,
Mickey
http://www.mempolering.dk
Hej Mickey,
Tak for de positive ord 🙂
Medmindre du vil lave noget virkelig avanceret retargeting, så behøver du ikke en programmør eller udvikler til at lave noget som helst.
Jeg har nogle udmærkede ideer til hvordan det kan gøres på lige netop dit site. Skriv en mail til hej@gustavgade.dk, hvis du stadigvæk er interesseret.
Jeg håber at høre fra dig,
mvh Gustav
Sliding Sidebar
Nyeste indlæg på bloggen
Nyeste kommentarer
Kategorier