3 magiske tricks, der skaffer dig pressedækning med retargeting

I det her indlæg viser jeg dig, hvordan du skaffer meget billig pressedækning og opmærksomhed om dit produkt, webshop eller virksomhed ved hjælp af retargeting på Facebook – og hvordan du udvælger den HELT rigtige gruppe mennesker, der skal se dine annoncer.

Retargeting er målretning af annoncer til personer, der allerede har besøgt din webshop eller hjemmeside – og dermed vist, at de er interesserede i dine produkter eller ydelser.

Hvis du vil vide mere, så læs et par af mine gamle indlæg, hvor jeg forklarer, hvordan retargeting hænger sammen, og hvad det kan bruges til.

– Sådan lavede jeg en retargeting kampagne der konverterede med 73%!

og

– Webshopejere tjener tusindvis af kroner på retargeting 

Gør du brug af et medie bureau?

Langt de fleste større firmaer og organisationer har tilknyttet et PR-firma, der står for al kontakt til nyhedsmedierne. Det er oftest en superdyr løsning, som de færreste mindre virksomheder og webshops har råd til. Hvis du ikke har et dyrt PR-bureau til at lave pressedækning for dig, kan du med ro i sindet læse videre og blive meget klogere. Hvis du derimod har et PR-bureau til at lave pressedækning for dig eller din virksomhed, skal du skynde dig at fyre dit PR-firma og derefter læse videre med ro i sindet. J

Når du har læst mine 3 tips, kan du selv gøre magien efter og forhåbentlig få en masse pressedækning, opmærksomhed og links til hjemmeside, webshop, eller hvad du nu har.

Før du går i gang

Før du går i gang med en storstilet retargeting-kampagne på Facebook for at få en masse pressedækning, skal du have noget at dele eller noget spændende at vise frem. Det kan være en ny artikel, du har skrevet, et nyt og innovativt produkt, en optimering af et eller andet – eller andet, som du tror vil skabe WHOAW-effekt, når folk ser det.

Hvis ikke du har noget content eller materiale at dele, skal du lave noget fedt og deleligt materiale inden kampagnens start. Dette stykke content skal helst være en lille smule bedre, end det der allerede findes på markedet eller i din niche.

Mit eksempel:

I mit eksempel har jeg noget, jeg gerne vil vise frem til en flok journalister fra de store mediehuse i Danmark – jeg går altså all in. Hvis du aldrig har prøvet det før, vil jeg foreslå dig at være lidt mere forsigtig. Men mere om det længere nede i indlægget.

Tip 1: Målret mod personer, der interesserer sig for journalistik, nyheder og de store mediehuse

Jeg tror ikke, nogen anden platform i hele verden overvåger os så meget og har så mange oplysninger om os som Facebook. Hver gang du synes godt om en side, deler et billede eller gør noget som helst andet på din profil, vil Facebook analysere det og opdatere deres profil af dig. Det har selvfølgelig en masse positive og negative sider, men det er vist en uendelig diskussion, som jeg ikke synes, vi skal tage op i dag.

En af de positive sider ved Facebooks overvågning er, at du virkelig kan målrette mod folks interesser. I dette eksempel vil jeg gerne ramme en masse indflydelsesrige journalister, som kan skrive om min virksomhed eller produkt. Derfor starter jeg med at målrette min Facebook-annonce mod personer med interesse for nyheder og journalistik. På billedet nedenfor kan du se, hvad jeg har søgt efter, og forhåbentlig få nogle gode idéer til dit eget projekt:

retargeting interesser

Så er der allerede sorteret godt og grundigt. Nu bliver mine annoncer kun vist til personer med en interesse for journalistik og nyheder.

Men kan jeg blive endnu mere præcis? Ja – det kan jeg i hvert fald!

Tip 2: Målret dine Facebook-annoncer mod folk, der arbejder i mediehusene

Alle elsker at opdatere deres profil med oplysninger om, hvor og i hvilken stilling de arbejder. Facebook indsamler selvfølgelig også disse oplysninger og bruger dem som en hjælp for dig, når du skal lave annoncer. På billedet nedenunder kan du se nogle af de arbejdsgivere, hvis ansatte jeg ville målrette mine annoncer mod, hvis jeg gerne ville have pressedækning i Danmark.

retargeting efter arbejdsplads

Denne liste var de mediehuse, jeg lige hurtigt kunne finde på. Jo længere denne liste er, jo flere mennesker rammer du. Du rammer altså personer, der enten arbejder for Politiken, Berlingske Media, Børsen eller Jyllandsposten – og samtidig har en eller flere af de interesser, jeg valgte tidligere.

Tip 3: Målret mod lige præcis de personer, som du gerne vil vise annoncer til!

Det med småt: Denne form for målretning er muligvis i strid med Facebooks retningslinjer – og nok også i strid med markedsføringsloven. Nu fortæller jeg dig bare, hvordan du kan gøre det, men det er på eget ansvar, hvis du gør brug af denne form for målretning.

Det lyder helt vildt. Men det kan faktisk godt lade sig gøre at vælge helt præcist, hvilke personer du gerne vil vise annoncer til. Når du gerne vil have pressedækning, kan du bruge tricket til at målrette dine annoncer til en eller flere personer, som kan skaffe dig medieopmærksomhed.

For at gøre det skal du finde frem til de personer på Facebook, som du gerne vil målrette dine annoncer mod. Når du har fundet deres Facebook-profil, går du ind på: http://findmyfacebookid.com og indsætter deres profils URL – så får du oplyst den givne persons Facebook ID.

Jeg vil anbefale dig at lave en liste på min. 30 personer, ellers bliver din annoncegruppe simpelthen for lille. I praksis kan det dog helt fint lade sig gøre kun med 1 person.

Når du har lavet en liste med alle numrene, skal du gemme den som en .txt-fil og indsætte den under ”Brugerdefinerede målgrupper”. Nu bliver din annonce vist til netop den gruppe personer, når du aktiverer den.

Bonustip: Er der nogen bestemte bloggere, du gerne vil have til at se dit produkt eller dine ydelser? Så er tip 3 lige noget for dig.

Opsummering af eksemplet

I dette eksempel med nyhedsdækning har jeg målrettet mine annoncer mod personer med tilknytning til de største mediehuse i Danmark. Når du prøver første gang, vil jeg råde dig til at være lidt mere specifik, end jeg har været.

Hvis du fx ønsker pressedækning på en ny gadget, så find ud af, hvem der skriver om gadgets. Prøv at finde ud af, hvem der råber højest i din niche, og målret dine annoncer mod dem, så skal du helt sikkert nok se en masse resultater.

Det skal du gøre nu

Du skal sætte dig ned og lave et godt stykke content, som du vil dele på din platform (hjemmeside, webshop, eller lignende). Det stykke content skal som sagt helst være noget, der er bedre end det, der allerede er på dit marked. Herefter skal du lave en liste over de 30-50 mest indflydelsesrige personer i din niche – prøv eventuelt tip 3.

Herefter skal du udforme en annonce, som nemt bliver set. Brug gerne tekst i en pangfarve, som får de personer, du målretter annoncen mod, til at se på din annoncetekst snarere end billedet.

Prøv dig frem – hvis dit content er godt, og du målretter dine annoncer præcist, har du stor chance for pressedækning, ved et budget der er minimalt!

Du er som altid mere end velkommen til at dele dine tanker ved at kommentere på indlægget og dele det på de sociale medier, så der er endnu flere der læser det og forhåbenligt bliver lidt klogere.

Det var alt for denne gang!
mvh Gustav

PS: I et af mine kommende indlæg vil jeg vise jer hvordan jeg laver disse tricks i en af de nicher jeg arbejder med!

Hej! Velkommen til bloggen. Mit navn er Gustav og her skriver jeg om en af mine interesser - Online Marketing.

2 comments On 3 magiske tricks, der skaffer dig pressedækning med retargeting

  • Hej gustav!

    Har du et konkret eksempel på at dette er lykkedes?

    Det lyder utrolig fedt, og fed artikel med gode tips!

    Mvh

    Christian

    • Hej Christian!

      Mange tak for din kommentar og de fine ord 🙂
      Jeg har ikke et eksempel som jeg må dele lige nu. Men jeg arbejder på at lave et lignende eksempel selv og dele det her på bloggen.
      Hvis du har nogle spørgsmål omkring det, er du selvfølgelig mere end velkommen til at skrive.

      Mvh
      Gustav

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer

Sliding Sidebar