Nytårsforsæt virker ikke. Men Gode vaner sparker røv!

Gode vaner

 

“Most people don’t have the willingness to break bad habits. They have a lot of excuses and they talk like victims” – Carlos Santana.

Om en uges tid er det nytårsaften. Det betyder, at mange danskere vil hoppe ind i det nye år, med et ønske om at ændre deres adfærd på den ene eller anden måde. Nogle vil stoppe med at ryge, tabe sig, bruge mere tid med familien, drikke mindre alkohol, eller løbe et maraton.
D. 1 januar går vi alle sammen ind i det nye år med oprejst pande, motivation og tro på, at vores nytårsforsæt skal blive til virkelighed. Men hvorfor dropper de fleste af os vores nytårsforsæt få dage eller uger, efter at vi er begyndt på vores nye mål eller livstil?

Et nyt studie viser, at kun 8% af dem, som oprindeligt havde et nytårsforsæt har opnået det.

Begejstring og kortvarig motivation er nemt. Engagement og hårdt arbejde er kræver tid og dedikation.

Skift dit mindset til et håndgribeligt mål  

Når du skal i gang med et langsigtet mål og en adfærdsændring er det vigtigt, at du sætter nogle mål og rammer der passer til dig. At tabe sig er et af de mest populære nytårsforsæt. Det er bare ikke holdbart, hvis du efter at have tabt dig 20 kg. hopper på junk food vognen igen og tager 20 kg. på. For at skifte adfærd, skal du også skifte dit mindset til noget håndgribeligt, som du kan tage action på. ”At tabe sig” er ikke håndgribeligt. Du skal ændre dit mindset fra ”jeg skal tabe mig”, til ”jeg skal begynde at træne 3-4 gange om ugen og spise sundt”. Det er håndgribeligt og noget du kan gå i gang med fra dag 1.

Nytårsforsæt virker ikke. Det gør gode vaner!

”We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act, but a habit.” – Aristoteles

Gennem livet udvikler vi en masse automatikker til at gøre ting, uden at vi skænker det en tanke. Det sparer os for en masse energi og tid i dagligdagen. Vi udvikler gode som dårlige vaner, men summen af vores vaner er lig med den person vi er. For at ændrer sig på lang sigt, er det vigtigt at du støtter dit mål med en masse positive vaner.

Sådan bygger du den gode vane:
Jeg er på ingen måde ekspert eller altvidende. Men jeg går meget op i mine gode vaner, plejer dem og tænker tit over hvad jeg selv kan gøre anderledes. Jeg tror på, at gode vaner er lig med et gladere og mere positivt jeg. Her er mine inputs til, hvordan du kan bygge en god vane, som fungerer på lang sigt.

  1. Start småt

De fleste gør den store fejl, at de prøver at opnå nogle helt vilde mål meget hurtigt. Hvis du gerne vil gå fra at ligge i sofaen og se ”House of Cards” på Netflix til at løbe 10 km, skal du ikke forvente at gøre det på en uge. Her er målet ikke problemet, men tidsrammen.
Nøglen er at sætte barren for succes så lavt, at det næsten er umuligt ikke at få en lille succes, hver gang du har løbet en tur. Det lyder dovent og nemt, men i det lange løb er det succeserne du skal samle på. De vil give dig motivation til næste træning og bære dig mod de 10 km.

Det dårlige nytårsforsæt

Lad vær med at gå fra 0 til 100 over en aften, hvor du har drukket for meget champagne og sikkert lavet flere dumme beslutninger. Det vil med garanti dræbe dit nytårsforsæt meget hurtigt.

  1. Byg videre

Når du er godt i gang og tilpasset din nye vane til dit liv kan du bygge videre på den. Kan jeg løbe lidt længere, lidt hurtigere? Selvfølgelig kan du det! Udfordrer dig selv, men pas på ikke at sætte baren for succes for højt.

Den gode vane

Lad din vane vokse stille og roligt med tiden i dit eget tempo. Det er nøglen til den gode vane. Start småt og byg videre på den.

  1. Vær din egen politimand

Hvis du vil være sikker på, at din vane forbliver en vane, så husk at hold et striks øje med dig selv. Find ud af hvordan og hvad der virker bedst for dig. Hvis du løber, så lav en dagbog hvor du skriver ned hver gang du har løbet, km, tid, osv.

En endnu bedre ting du kan gøre er, at gøre dit nytårsforsæt offentligt. Meld dit mål ud på Facebook, del din dagbog på Google Docs, eller lav en side på Facebook. Hvis dit mål er at tabe dig, så lig før/efter billeder af dig selv op, så folk kan følge med og heppe på dig.

  1. Find dine svagheder

Vi er kun så gode som summen af vores gode vaner fratrukket vores dårlige vaner. Det er derfor en god ide, at se ind i sig selv og gå på jagt efter de dårlige vaner og dræbe dem. Hvis du gerne vil tabe dig, men bliver lokket med fast food og fed mad, så prøv at ændre dit mindset omkring  mad. Prøv at se mad som brandstof til kroppen, som gerne skal være så sund og velsmurt som overhovedet muligt, for at fungere optimalt.
Det er svært at finde sine egne svagheder og endnu sværere at komme af med dem. Det tager tid og kræver meget af en selv.

  1. Vær ikke bange for at fejle

Hvis ikke du giver det en chance og kæmper for det, har du fejlet inden du er begyndt. Se dit mål i øjnene, kæmp for det og vær ikke bange for at fejle. Nøglen er, at finde motivationen til hele tiden at vil gå det ekstra for at blive bedre. Mister du motivationen undervejs og går i stå, skal du finde motivationen igen og komme videre med dit mål. Bare fordi du ikke klarer det i første forsøg, betyder ikke at du skal stoppe. Samle erfaringer og brug dem til at komme videre.

  1. Fokus

Folk har det med at sætte for høje forventninger til dem selv og miste overblikket fuldstændigt.  Jeg tror, at nøglen til et godt helbred, karrieren og livet er fokus. Find ud af hvad du gerne vil ændre i dit liv. Gør dine mål klar for dig selv og opbyg nogle gode vaner omkring dem. Tag sigte og skyd efter det du gerne vil ændre i 2017 og gå efter det koste hvad det vil.

….

De her punkter virker rigtigt godt for mig. Men alle er forskellige, og derfor er det ikke sikkert at det virker for dig. Måske kan du bruge noget af det til at bygge din opskrift for den gode vane. Hvis du har noget andet der virker rigtigt godt for dig, må du meget gerne dele det med os andre.

Godt nytår!

Hej! Velkommen til bloggen. Mit navn er Gustav og her skriver jeg om en af mine interesser - Online Marketing.

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer

Sliding Sidebar